مطبوعات محلی در چنبره مشکلات
یکشنبه ۲۱ دى ۱۳۹۳
0 نظر
141 بازدید
نشریات محلی یکی از گروه‌های مهم مطبوعاتی کشور محسوب می‌شود چراکه به انعکاس نیازها و مشکلات زندگی افراد یک منطقه یا محله می‌پردازد، اما متاسفانه در ایران مطبوعات محلی چندان مورد توجه نبوده و به دلیل مشکلات و چالش‌های متعدد، اکثر آنها کارکرد چندانی ندارند. از این روست که همواره گفته می‌شود نشریات و هفته‌نامه‌های محلی در تولید و انتشار مقالات و مطالب در وضعیت بسیار پایینی قرار دارند و بجز تبلیغات و آگهی چیز دیگری در آنها نمی‌توان یافت.
سخنگوی اتحادیه مطبوعات محلی کشور، چالش های این قبیل نشریات را مشکلات اقتصادی، تبعیض، کمبود امکانات، کمیت نشریات، نبود رقابت، آموزش و سازماندهی، عنوان می کند و می گوید: مهم ترین چالش پیش روی مطبوعات محلی نبود توازن میان درآمد و هزینه است. زیرا افزایش هزینه های پرسنلی (شامل: حقوق و مزایا و بیمه)، در کنار هزینه های لیتوگرافی، چاپ، کاغذ و توزیع در مقایسه با مجاری درآمدزا که عمدتا از طریق انتشار آگهی های دولتی تامین می شود روز به روز رابطه ای نامتوازن یافته و کفه هزینه در برابر تابع درآمد بشدت سنگینی می کند.

غلامرضا فروغی نیا می افزاید: اکنون بسیاری از این نشریات از امکانات محلی نظیر چاپ و انتشار بی بهره اند و همین مساله طی سال های گذشته باعث دیر رسیدن نشریه و از دست رفتن بازار فروش و همزمان بالا رفتن قیمت تمام شده محصول شده است.

وی با بیان این که نبود تشکیلات و نداشتن ارتباط سازمانی با مرکز قدرت، شرایط را به گونه ای رقم زده که بسیاری از نشریات با توجه به ارتباط ویژه و انفرادی به دنبال یافتن راهی برای بقا خویش باشند، تصریح می کند: اتصال به شرکت ها، سازمان ها و مدیران محلی برای سرپا نگه داشتن نشریه از عوارض نبود چنین تشکیلاتی است، به گونه ای که برخی از مطبوعات محلی به بلندگوی ادارات و توجیه کننده رفتارهای مدیران تبدیل شده اند.

سیدرضاهاشمی زاده، روزنامه نگار و مدرس دانشگاه نیز عمده ترین چالش ها و مشکلات مطبوعات محلی را حقوق پایین و دستمزدهای ناچیز، نبود تناسب رشته های تحصیلی با فعالیت های مطبوعاتی، چالش های قومی و طایفه ای، عنوان می کند.

وی با بیان این که کسانی که در نشریات شهرستانی کار می کنند از خبرنگار تا کادر فنی، سطح حقوق پایینی دارند، می گوید: روزنامه های محلی از نظر تامین معیشت خبرنگاران درمضیقه شدید قرار دارند، مگر این که خبرنگاران به صورت درصدی آگهی بگیرند و بازاریاب خبرنگار باشند که خود همین مساله به حرفه روزنامه نگاری آسیب می زند.

به گفته وی، در یک نگاه کلی می توان نتیجه گرفت که مطبوعات محلی بدون در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی انتشار، همگی از سلسله رنج ها و کمبود های مشابه برخوردارند. حضور مدیرانی که مطبوعات را تنها تریبون انعکاس دهنده سخنان خود می شناسند و در برابر انتقادها و نقدها، شکیبایی ندارند، حیات مستقل مطبوعات محلی را در خطر جدی قرارداده است.

جای خالی حمایت فعالان اقتصادی

سردبیر هفته نامه نسیم جنوب بوشهر نیز به عنوان قدیمی ترین نشریه در حال انتشار بوشهر در گفت وگو با جام جم با اشاره به نبود زیرساخت های فرهنگی مناسب در استان بوشهر می گوید: یکی از نیاز های مطبوعات محلی بوشهر ایجاد یک چاپخانه مجهز و مدرن در این استان است و به همین دلیل اکثر نشریات محلی بوشهر برای چاپ به تهران فرستاده می شوند.

یونس قیصی زاده، مشکلات مالی ونبود حمایت فعالان اقتصادی از نشریات محلی را از جمله چالش های این نشریات بر می شمرد و می افزاید: در استان بوشهر حامیان بزرگی همچون شرکت های نفتی و گازی وجود دارد که می توانند با ارائه گزارش عملکرد، چاپ آگهی و یا خرید و اشتراک نشریات محلی برای ده ها هزار نفری که در پروژه های عظیم نفتی و گازی مشغول به کار هستند به نوعی از نشریات محلی این استان حمایت کنند، اما این شرکت ها هیچ توجهی به مقولات فرهنگی و حمایت از نشریات محلی ندارند.

وی، بی توجهی به وضعیت نشریات محلی، نبود شفافیت در دادن یارانه به نشریات و قطع آگهی های دولتی نشریات مستقل را از جمله چالش هایی برمی شمرد که باعث شده مطبوعات مستقل محلی در بوشهر نتوانند روی پای خود بایستند و با انبوهی از مشکلات به حال خود رها شوند.

در استان سیستان و بلوچستان نیز بیش از 70 نشریه محلی مجوز انتشار دارد که از این تعداد فقط سه روزنامه و چند هفته نامه با تیراژ بین 1000 تا 7000 نسخه فعال هستند. آماری که به گفته مدیرمسئول هفته نامه طلوع زاهدان چندان مطلوب نیست و باید با توجه به وسعت این استان، تعداد نشریات محلی فعال آن نیز افزایش یابد.

علیرضا سنچولی، مدیر مسئول هفته نامه طلوع زاهدان در گفت وگو با جام جم با اشاره به موقعیت استراتژیک جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان و نقش مهمی که رسانه های محلی در ایجاد همدلی و همگرایی در بین اقوام مختلف می توانند ایفا کنند می گوید: فقر تاریخی باعث شده چهره ای غیرواقعی در رابطه با وجود ناامنی، مواد مخدر و اختلاف شیعه و سنی در این استان جلوه داده شود که در این رابطه رسانه های محلی می توانند چهره واقعی این استان را به همگان بشناسانند.

وی یکی از مشکلات نشریات محلی این استان طی سال های گذشته را فعال نبودن خانه مطبوعات استان سیستان و بلوچستان ذکر و ابراز امیدواری می کند با رویکرد و اساسنامه جدید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اصحاب رسانه این استان شاهد شکوفایی خانه مطبوعات باشند.

وی می افزاید: کیفیت پایین چاپ چاپخانه های این استان از دیگر مشکلات نشریات محلی سیستان و بلوچستان است که باعث شده نشریات محلی این استان در شهر های بیرجند و تهران به چاپ رسند و هزینه های جانبی زیادی را بر دوش اهالی مطبوعات تحمیل کنند. انحصاری بودن دادن آگهی های دولتی مزایده و مناقصه به برخی از روزنامه ها و محروم ماندن هفته نامه ها، کسر شدن مالیات از رپرتاژآگهی ها و نبود دانشکده خبر از دیگر مشکلات و کمبود هایی است که این فعال مطبوعاتی زاهدان به آن اشاره می کند.

باید به جایی وصل بود

در بین نشریات محلی فعال در استان های مختلف کشور، روزنامه هایی نیز وجود دارند که در محتوا و جذب مخاطب و البته به دلیل وابستگی به نهادها و رسانه های دولتی موفق هستند. روزنامه شهرآرا مشهد وابسته به شهرداری مشهد، یکی از این روزنامه هاست که با 15 سال سابقه انتشار، روزانه با ضمائم محله ای مختلف انتشار می یابد و مخاطبان زیادی را در سطح شهر مشهد و استان خراسان رضوی دارد.

امیر سعادتی، سردبیر روزنامه شهر آرا مشهد در گفت وگو با جام جم از دلایل موفقیت این روزنامه می گوید. وی با بیان این که ما می خواهیم فقط خودمان باشیم و چون خودمان هستیم موفق بوده ایم، می گوید: وجود کادر تحریریه جوان و در عین حال باتجربه، استفاده از کارتون در صفحات مختلف روزنامه، استفاده خوب از عکس ها در کنار فرم و گرافیک خاص روزنامه باعث شده روزنامه شهرآرا مشهد در جذب مخاطب موفق باشد.

وی یکی از مشکلات نشریات محلی را محاسبه نکردن آنها البته در روزنامه های کشور عنوان می کند و می افزاید: متاسفانه حمایت هایی که از نشریات کم تیراژ تهران می شود از روزنامه های پرتیراژ شهرستانی نمی شود و توزیع یارانه کاغذ در بین این نشریات عادلانه نیست.

وی همچنین بازگشت روزنامه نگاران نخبه شهرستانی فعال در روزنامه های مطرح کشور به زادگاه خود و فعالیت در روزنامه های محلی را باعث توسعه شکوفایی نشریات محلی می داند.

خبرنگاران غیرحرفه ای

در استان کرمان نیز با وجود حدود 200 نشریه دارای مجوز انتشار، فقط تعداد کمی از نشریات محلی فعال هستند که به صورت چهار یا هشت صفحه ای سیاه و سفید یا رنگی به چاپ می رسند. اقتصاد ضعیف مطبوعات و رسانه های محلی کرمان، نبود دانشکده خبر و حضور افراد غیرمتخصص، سطح کیفی این رسانه ها را کاهش داده و بر مشکلات رسانه های کرمان افزوده است.

محمد لطیف کار، سردبیر هفته نامه استقامت کرمان که نشریه اش با نگاهی بومی به جامعه و اقتصاد استان کرمان در حال انتشار است و در جذب مخاطب موفق نیز بوده است در گفت وگو با جام جم با اشاره به وضعیت نشریات محلی این استان می گوید: استفاده از افراد غیر حرفه ای در نشریات محلی کرمان یکی از مشکلاتی است که باعث می شود نشریاتی با حداقل سرمایه گذاری و با هدف جذب آگهی به وجود بیاید که دارای محتوا و مخاطب نباشد.

وی وضعیت نامناسب سیستم توزیع مطبوعات محلی در سطح شهر و استان کرمان را از دیگر چالش های نشریات محلی این استان بر می شمرد و می گوید: تعداد دکه های مطبوعاتی در سطح شهر کرمان حدود 15 دکه است که همین تعداد نیز فقط در مرکز شهر مستقر هستند و پراکندگی مناسبی در سطح شهر برای دسترسی مخاطبان نشریات محلی ندارند. رسیدن نشریات محلی به شهرستان ها نیز هزینه زیادی دارد و مراکز فروش نشریات در شهرستان ها متوقع هستند که نشریات محلی را به صورت رایگان توزیع کنند.

محمد لطیف کار، توزیع رایگان نشریات محلی و اتکای دست اندرکاران این نشریات به درآمد حاصل از جذب آگهی را عاملی می داند که باعث شده تیراژ و کیفیت این نشریات پایین بیاید.

وی با اشاره به فقر آموزش در بین نیروهای شاغل در مطبوعات محلی کرمان تصریح می کند: سال هاست نیروهای آموزش دیده جذب نشریات محلی نشده اند و دوره های آموزشی روزنامه نگاری و خبرنگاری در سطح مقدماتی و تکمیلی در استان کرمان برگزار نمی شود.

حکمت قاسم خانی/ روزنامه نگار

ویژه نامه جام جم / بیستمین نمایشگاه مطبوعات

منبع : http://www.jamejamonline.ir

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر