ساختار شناسی تیزر های تبلیغاتی
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳
0 نظر
433 بازدید

ساختار شناسی تیزر های تبلیغاتی

----------------------

ایده ای به ذهنمان خطور می کند ، وسیله ای را خلق می کنیم ، ساختاری کاربردی برای ارایه خدماتی نوین را ترسیم می کنیم و به عبارتی آوای یافتم یافتم را در فضای اطرافمان طنین انداز می کنیم.

فقط به یک نکته مهم و اساسی شاید نیندیشیده ایم و آن هم فاصله ایست که میان ما (کالا و خدمات قابل عرضه به مصرف کننده) و مخاطب و مصرف کننده آن است.

این حالت را اصطلاحا به جزیره رابینسون کروزو تشبیه می کنیم و  از مشتری و مخاطب انتظار این نیست که مانند کریستف کلمب ، ما را در میان سرویس دهنده ها و تولید کننده های دیگر مانند سوزنی در انبار کاه بیابد و اصطلاحا کشف کند.

این امر یعنی شناساندن خود و معرفی کالا و خدمات مان، کاملا به عهده خودمان بوده و راه و روشهای متفاوتی برای این امر وجود دارد.

یکی از تاثیر گذار ترین روش ها برای معرفی خدمات و کالا، استفاده از تیزر های تبلیغاتی می باشد.

در این مقاله سعی بر آن داریم تا گذری بر ساختارشناسی تیزر های تبلیغاتی داشته و تصویری روشن و جامع از روش های تولید تیزر های تبلیغاتی برای شما عزیزان ایجاد نماییم.

ابتدایی ترین کار برای تولید تیزر های تبلیغاتی ، انتخاب ایده و تهیه و نگارش محتوا و متن سناریوی آن است. برای تهیه و نگارش محتوای تیزر های تبلیغاتی باید به چند نکته توجه کرد :

رقبا و بازار ، مخاطب و ویژگی های کالا و خدماتمان

ابتدا باید شناخت کلی نسبت به ساختار تیزر های تبلیغاتی داشته باشیم تا بتوانیم خدمات و کالایی که قصد تهیه تیزر تبلیغاتی برای آن داریم را مورد بررسی قرار دهیم و ساختار درستی را برای تولید تیزر تبلیغاتی محصول و خدمت خود، انتخاب نماییم.

تیزر های تبلیغاتی از لحاظ ساختاری به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

تیزر های تبلیغاتی راست مغز (خطی) و تیزر های تبلیغاتی چپ مغز ( غیر خطی)

تیزر های تبلیغاتی راست مغز ( خطی ) به تیزر هایی گفته می شود که محتوای متنی و توضیحات در مورد کالا و خدمات در آن حرف اول را می زند. اینگونه تیزر های تبلیغاتی برای کالا و خدماتی مناسب است که وجه تمایزی نسبت به دیگر رقبا دارند و ما می خواهیم بر روی آن تاکید کرده و مانور دهیم. این نوع تیزر های تبلیغاتی در دهه ۷۰-۶۰ میلادی بسیار متداول بود و شخصیتی به عنوان راوی و مجری جلوی دوربین به بیان ویژگی های کالا و خدمات می پرداخت و تک تک آنها را با تصویر توضیح می داد و روی نقاط کلیدی و وجوه تمایز آنها با دیگر رقبا تاکید داشت. در این تیزر های تبلیغاتی کالا و یا خدمات محوریت اصلی کلام و تصویر را تشکیل می دهند و به صورت مستقیم به آنها پرداخته می شود. معمولا مدت زمان این نوع تیزر های تبلیغاتی طولانی بوده و بیشتر شبیه رپرتاژ های تبلیغاتی امروزه هستند. ساختار این نوع تیزر های تبلیغاتی شامل توضیحات در مورد کالا و خدمات ارائه شده، صحبت با شخصیت های دیگر مانند افراد مشهور و یا مردم عادی و بیان کردن تاثیر گذاری کالا و خدمات در زندگی آنها و در نهایت بیان جملاتی شعاری در مورد آنها می باشد.هدف از ساخت این نوع تیزر های تبلیغاتی برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی با هدف کوتاه مدت و تمرکز بر روی کالا و خدماتی خاص می باشد.

تیزر های تبلیغاتی چپ مغز ( غیر خطی ) به تیزر های تبلیغاتی گفته می شود که از ساختاری غیر خطی و روایتی غیر مستقیم، برای معرفی کالا و خدمات استفاده می کند. محتوای این تیزر های تبلیغاتی کوتاه بوده و ایده اصلی آن مبتنی بر جمله ای کوتاه و ایجاد حسی منحصر به فرد در ذهن مخاطب می باشد. از این روش در تولید تیزر های تبلیغاتی استفاده می شود که در مورد کالا و خدماتی است که وجه تمایز قابل توجهی نسبت به دیگر رقبا ندارد و به عنوان یکی از چند مورد موجود در بازار به آن پرداخته می شود. در این نوع تیزر های تبلیغاتی سعی بر آن است تا بیشتر روی برند سازی تاکید شده و از المان های صوتی و تصویری و یا کلمات و جملات منحصر به فرد و خاص استفاده شود. در این تیزر های تبلیغاتی جنبه هنری آثار اهمیت ویژه ای داشته و به محتوای آنها از لحاظ زیبایی شناسی بسیار پرداخته می شود. هدف نهایی از تولید این نوع تیزر های تبلیغاتی، حک کردن نام و نشان سازنده کالا و یا ارائه دهنده خدمات در ذهن مخاطب بوده و هدفی بلند مدت را دنبال می کند.

منبع: http://www.manatoon.com

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر