تغییر و تحول دیجیتال در دنیای چاپ صنعتی
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
0 نظر
983 بازدید

تغییر و تحول دیجیتال در دنیای چاپ صنعتی 

......................................................................................................................

استفاده از فناوری دیجیتال امروزه در بخش های صنعتی مانند بسته‌بندی، دکوراسیون و چاپ کاربردی، در حال تغییر و رشد است.

از دوران باستان، مردم سرتاسر جهان تمایل داشتند که محیط پیرامون خود را زیبا کرده و با دکوراسیون، زندگی خود را غنی‌تر کنند. آنها همواره از حروف تزئینی، نقاشی و کلمات به صورت تک رنگ و چندرنگ برای بازتاب سبک زندگی خود و ارسال پیامهای کاربردی استفاده می‌کرده‌اند (برای مثال رنگ سبز یعنی حرکت!). نوآوران در سرتاسر جهان همواره به دنبال روش هایی بوده‌اند تا از مواد کاربردی و دکوری روی سطوح واشیای روزمره استفاده کنند. هدف برخی از این طرح‌ها انتقال اطلاعات و برخی دیگر تاثیر چشمگیر بصری یا افزایش کاربرپذیری بود. اولین نوع چاپ، چاپ قالبی یا باسمه‌ای روی کاغذ و پارچه بود، و سپس اختراع ماشین چاپ گوتنبرگ با قابلیت تایپ متحرک بود که در سال 1440 قاعده‌ی بازی را تغییر داد.

از زمانی که گوتنبرگ 575 سال قبل صنعت چاپ را متحول کرد، این فرایند تولیدی به عنوان نماد دقیق رنگ ها و مواد، و به عنوان بخشی از کاربردهای صنعتی و کاربردهای گرافیکی، تغییر یافته است. فناوری گرافیک تغییر یافته تا چاپ مورد نیاز برای اشتراک اطلاعات، فعالیتهای تبلیغاتی، آموزش و طیفی از اسناد را تامین کند. چاپ صنعتی به یک فناوری تبدیل شده که برای اغنای عناصر تزئینی و دکوری در سطوح روزمره مانند بسته‌بندی کالاها، سطوح دکوری و مواد پیچیده‌تری برای صنعت الکترونیک به کار می‌رود. کاربردهای چاپ صنعتی از دیرباز با استفاده از طیف متنوعی از فناوری‌های چاپ آنالوگ مانند افست، گراور، فلکسوگرافیک و چاپ اسکرین تولید می‌شدند. طیف کاربردها بسیار گسترده است و پارچه، سرامیک، کف‌پوش، لمینت، شیشه، چوب، سوئیچ  غشاء، چاپ الکترونیکی، بسته‌بندی و حتی برخی مواد زیست پزشکی را در بر می‌گیرد.

 

تاثیر سفارشی‌سازی انبوه

نیروی محرکی که در پس این پیشرفت ها قرار داشت، نیاز به چاپ انبوه در مواردی مانند چاپ کتاب یا کالاهای مصرفی بسته‌بندی شده‌ی برندهای صنعتی معروف بود. مواردی همچون پارچه‌های تزئینی، لمینت‌های دکوری، کاشی‌های سرامیکی و بسته‌بندی کالاها، با کمک فرایندها و فناوری‌های تولید انبوه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت. اگر چه تولید انبوه، قیمت واحد را پایین می‌آورد، اما به سرمایه‌‌گذاری زیادی روی ظرفیت تولید، و زنجیره‌ی تامین مناسبی برای مدیریت ورود و خروج مواد اولیه و محصولات نیاز دارد. بر اساس برآوردهایInfoTrends، تولید انبوه محصولات دکوری در سرتاسر جهان، کمتر از نیم تریلیون دلار از محصولات تولید شده همچون شیشه‌ی مسطح، کاشی‌های سرامیکی، کفپوش/ لمینت، پارچه و کاغذ دیواری را به خود اختصاص داده‌اند.

تمایل ما به سفارشی ‌سازی فزاینده‌ی محیط پیرامون خود به همراه نوآوری‌های مداوم در علم مواد و فناوری‌های دیجیتال، یکی از محرک های اصلی حرکت از تولید انبوه به سمت سفارشی‌سازی انبوه است. بدین ترتیب مصرف‌کنندگان و نیز خریداران سازمانی می‌توانند با استفاده از تصاویر برند، یا سطوح تزئینی، که سلیقه و حساسیت های بصری آنها را منعکس می‌کند، محیط خود را سفارشی کنند. امروزه به طور روزافزونی برای سفارشی‌سازی انبوه از چاپ دیجیتال استفاده می‌شود، ضمن آنکه چاپ دیجیتال مزایای دیگری را نیز همچون کارآیی عملیاتی در تولید و تاثیر محیطی مثبت به همراه دارد.

 

چاپ صنعتی در عصر دیجیتال

بیش از یک نسل پیش، چاپ دیجیتال به همراه طیفی از فناوری‌ها وارد عرصه‌ی چاپ شد و فرایندهای تولید جدید و یکپارچه و توانایی سفارشی‌سازی و تولید محصولات منحصر به فرد را امکانپذیر ساخت. اگر چه نوآوری‌های اولیه نویدبخش بودند، اما اغلب قیمت بالایی داشتند و از نظر کاربران نهایی کیفیت قابل قبولی نداشتند. یکی از فناوری‌های پیشرو در این عرصه، چاپ اینکجت بود. به مدت چندین سال، فناوری‌های چاپ اینکجت مانند drop-on-demand و اینکجت مستمر، به شدت در تلاش بودند تا با وجود هزینه‌های بالا، مسایل مربوط به قابلیت اعتماد، و طیف محدود مواد موجود (مانند جوهر و بستر) در بازار مقبولیت پیدا کنند.

این فاکتورها، طیف کاربردهای احتمالی را محدود می‌کردند. طی دو دهه‌ی گذشته، پیشرفتهای فناورانه‌ی رو به رشد در مواد و پرینت‌هدها به تولید محصولات متعددی منتهی شده است که به طور اثربخشی پویایی‌های صنعت را تغییر داده و امکان سفارشی‌سازی انبوه محصولات هنری گرافیکی را با استفاده از فناوری اینکجت فراهم ساخته‌اند. این تغییرات به سرعت وارد عرصه‌ی تولید صنعتی نیز می‌شوند. روشهای اینکجت در اصل به تولیدکنندگان اجازه می‌دهند تا محصولات باکیفیتی را تولید کنند و همزمان، از مزایای عملیاتی چاپ دیجیتال بهره‌مند شوند.

اگر چه کارآیی عملیاتی بسیار مهم است، اما فقط یکی از عناصر و محرک های رشد بازار محسوب می‌شود. توانایی تولید مقرون به صرفه‌ی محصولات در زمان کوتاه، فرایند خلاقیت را به یک فرایند آزادانه تبدیل می‌کند. در بازار امروز، که کمتر به نگهداری محصولات تولیدشده و آماده در انبار نیاز است، طراحان و مالکان برندها می‌توانند آزادانه محصولات، مواد و فناوری‌های جدید تولید را که به اندازه‌ی تولید انبوه، نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی ندارند، بررسی کنند. این محصولات با بهره‌گیری از اینترنت، برای طیفی از کاربردها، که قبلا در اختیار مصرف‌کنندگان و کسب و کارها قرار نداشتند، تقاضا ایجاد می‌کنند. این فرصت های مبتنی بر بازار، در کنار منافع عملیاتی، می‌تواند رشد سودآوری را برای شرکت ها در هر اندازه‌ای به ارمغان بیاورند.

 

چشم‌انداز صنعت

فناوری چاپ، طیف وسیعی از صنایع، از جمله ارتباطات گرافیکی، بسته‌بندی، دکوراسیون و چاپ کاربردی را شامل می‌شود. یکی از عناصر مشترک میان تمامی این بخش های صنعتی، نیاز به تامین دقیق طیفی از مواد مانند ink binder و مواد کاربردی است. این مواد روی طیفی از سطوح، از ورقه‌های کاغذ تا اجسامی که روی آنها چاپ سه بعدی انجام می‌شود، به کار می‌روند. فناوری‌های اصلی معمولا به بازارهای مجاور مهاجرت می‌کنند، برای مثال، یک فناوری که ابتدا در یک بخش به کرا می‌روند، ممکن است راهش را به سمت بخش مرتبط دیگری باز کند، و در نهایت بر اساس نیازهای آن بخش جدید، تطبیق پیدا کند.

اگر چه انقلاب دیجیتال مسیرهای مختلفی را پیموده است، اما برجسته‌ترین آنها تا به امروز، در بازار ارتباطات گرافیک بوده است. چاپ دیجیتال بر اساس تقاضا (Digital print-on-demand) امروزه در این عرصه جای خود را باز کرده است، به طوری که سالانه بیش از یک میلیارد چاپ در قطع A4 به این روش انجام می‌شود. استفاده از فناوری دیجیتال در حال حاضر در حال رشد و مهاجرت میان بخشهای مختلف صنعت همچون بسته‌بندی، دکوراسیون و چاپ کاربردی است.

 

بسته‌بندی

بسته‌بندی، صنعت بزرگی است، و ارزیابی‌های صنعتی InfoTrends حاکی از آن است که این صنعت، بیش از 400 میلیون دلار از درآمد بین‌المللی را در سال 2014 به خود اختصاص داده بود. کاربردهای بسته‌بندی، طیف گسترده‌ای را از کارتن‌های قهوه‌ای رنگ ساده و موجدار در بازار تا لیبل‌های کالاهای درجه یک که به خاطر کیفیتشان جایزه دریافت می‌کنند در بر می‌گیرد. طی چند سال گذشته، فناوری رنگ دیجیتال، پایه و اساس مهمی را برای روشهای اینکجت و عکاسی الکترونیکی (electrophotographic) ایجاد کرده است. چاپ این موارد در سال 2014 به 1 میلیارد متر مربع رسید و پیش‌بینی می شود در سال 2019 به 2 میلیارد متر مربع برسد که این رقم رشد مرکب سالانه‌ی (GAGR) 23 درصدی را نشان می‌دهد.

امروزه این بازار به موهبت نسل جدید چاپ اینکجت، به عرصه‌های کارتن‌های تاشو، بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، direct-to-shape، و چاپ روی صفحات موجدار گسترش یافته است. این سیستم‌ها، خطوط تولید کاملا یکپارچه‌ای را تشکیل داده‌اند. در حال حاضر، روشهای مرتبط با خطور تولید کارت‌های موجدار یا چاپ شیت فد صفحات یا کارتن‌های موجدار، از طریق تامین‌کنندگان کلیدی صنعت، در اختیار همگان قرار داشته و سرعت چاپ آنها بیشر از 200 متر در دقیقه است.

direct-to-shape نمونه‌ی دیگری از یک گروه جدید است که در آن هنرهای گرافیک، فناوریها و تامین‌کنندگان خاص صنعت، به شکلی بی‌نظیر گرد هم آمده‌اند تا به نیاز بازار برای چاپ سفارشی پاسخ دهند. برای مثال، می‌توان به یک برند معروف اشاره کرد که هم‌اکنون بطری‌های نوشیدنی‌ را با چاپ دیجیتال عرضه می‌کند که کاملا سفارشی هستند و با یک کمپین واقعیت افزوده مرتبط هستند. این مفهوم کاملا جدیدی نیست، به غیر از این نکته که این مفهوم هم اکنون در مقیاس صنعتی توسط یک تولیدکننده‌ی جریان اصلی، در حال اجراست.

 

چاپ دکوری (تزئینی)

چاپ دکوری، یکی از بخشهای گسترده‌ی بازار است که کاربردهای متعددی دارد که در آنها از مزایای قابلیت های چاپ دیجیتال استفاده می‌شود. حجم چاپ دیجیتال در این بخش بسیار وسیع است و با سرعت زیادی نیز در حال رشد می‌باشد/ اگر چه در این بخش کاربردهای متعددی وجود دارد، ا ما این مقاله فقط روی کاشی و سرامیک، لمینت و چوب، کاغذ دیواری، و شیشه متمرکز است که در این گذار دیجتیال، پیشگام هستند.

کاشی های سرامیکی

بازار کاشیهای سرامیکی بسیار وسیع است، به گونه‌ای که مطابق با گزارش InfoTile در سال 2014 بیش از 12 میلیون متر مربع کاشی سرامیکی در سرتاسر جهان تولید شده است. این بخش صنعتی در گذشته از دستگاه های چاپ گردان (روتاتیو) برای انداختن نقش جوهرهای سرامیکی تزئینی روی کاشی‌ها قبل از حرارت دادن آنها استفاده می‌کرد که منجر به یک محصول مقرون به صرفه می‌شد که می‌توانست از نظر دوام با سنگ های طبیعی رقابت کند.

 

پارچه

صنعت چاپ روی پارچه قدمت زیادی دارد که ریشه‌ی آن به کشورهایی مانند ایتالیا، ترکیه، هند، ژاپن، کره و چین بر می‌گردد. بر اساس پیش‌بینی منسوجات دیجیتال InfoTrends، پارچه‌های دارای چاپ بیش از 35 میلیارد متر مربع را در سال 2014 به خود اختصاص دادند که 800 میلیون آن دیجیتال بود. اگر چه بیشتر این پارچه‌ها با استفاده از دستگاه های چاپ گردان یا سیلک اسکرین تولیدشده بودند، اما استفاده از چاپ دیجیتال در حال رشد است. از زمانی که برای مهر زدن نقش روی پارچه از قالب های چوبی حکاکی شده استفاده‌شد، طرحهای فوق‌العاده و شگفت‌انگیزی در این صنعت منحصر به فرد طراحی شد. از آن زمان مطالعات بسیار خوبی انجام شد و در حال حاضر متداولترین فناوری برای تولید پارچه در حجم وسیع، چاپ اسکرین گردان است. امروزه می‌توان از جوهرهای تخصصی برای طیف وسیعی از الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده کرد و از این رو می‌توان محصولات مقرون به صرفه‌ای را با طرح های جذاب و رنگهای شاد تولید نمود.

نیاز رو به رشد به افزایش کارایی عملیاتی و تمایل به ارایه‌ی طرح های به روز به مصرف‌کنندگان، محرک اصلی این تحول در بازار بوده است. از اوایل دهه‌ی 1990، فروشندگان فناوری اینکجت در تلاش بوده‌اند تا اینکجت را به یک روش مناسب برای تولیدکنندگان پارچه تبدیل کنند. در چند سال گذشته، شاهد رشد سریع چاپ اینکجت روی پارچه برای سازمان های کوچک و بزرگ بوده‌ایم. طبق پیش‌بینی InfoTrends ،چاپ دیجتیال روی منسوجات بیش از 30 درصد CAGR خواهد داشت و تا سال 2019 از 2/3 میلیارد متر مربع نیز بیشتر خواهد شد. این رشد سریع را می‌توان ناشی از کاهش محصولات آماده در انبار، کاهش هزینه به تبع تولید دوستدار محیط زیست، و آزادانه بودن طرح‌ها دانست که به مالکان برندها اجازه می‌دهد با سرعت و اثربخشی بیشتری به بازارها دست پیدا کنند.

 

لمینت و چوب

در صنایع ساخت و ساز و مبلمان، چندین دهه است که برای محصولات چوبی از لمینت و کاغذهای تزئینی چاپ شده استفاده می‌شود. لمینت با طیف وسیع طرح هایی که برگرفته از نقشهای طبیعی چوب، سنگ، و طرحهای گرافیکی هستند، جایگزینی مقرون به صرفه برای مواد طبیعی به شمار می‌رود. در برخی موارد، لمینت بر مواد طبیعی ترجیح داده می‌شود چرا که دوام بیشتری دارد. کاغذهای تزئینی که معمولا با دستگاه های گراور تولید می‌شوند، با استفاده از طیفی از فرایندها به لمینت تبیدل می‌شوند. بر اساس سند InfoTrends تحت عنوان «entitled Profiting from Digital Printing in the Décor Marketplace » (به معنی استفاده از چاپ دیجیتال در بازار دکوراسیون) این صنعت در سال 2014 بیش از 300 میلین متر مربع دیجیتال، تولید داشته است. فشار برای تولید لمینت های سفارشی در مدت کوتاه، تقاضای بیشتر برای محصولات صنعتی و نیز محصولات طیف متوسط را موجب می شود که رقیب حجم چاپ دستگاه های گراور سنتی است.

بسیاری از ارایه‌دهندگان مطرح لمینت و کاغذ تزئینی (مانند Schattdecor، WilsonArt و Formica) امروزه لمینت‌های سفارشی را بر اساس تقاضای کاربر نهایی عرضه می‌کنند تا سطح سفارشی‌سازی و آزادی طراحی را افزایش دهند. این رویه‌ها به دنبال سال ها تولید موفق کف‌پوش لمینت و نیز طیفی از محصولات تزئینی برای صنعت ساخت و ساز شکل گرفته‌اند. در کنار روش های لمینت، طیفی از روشهای چاپ مستقیم نیز در حال شکل‌گیری هستند که روی محصولات چوبی گوناگونی مانند MDF، تخته چندلا، و چوب طبیعی نقش می‌بندند. این ها به لمینت نیازی ندارند و برای افزودن یک لایه‌ی تزئینی روی محصولات تجاری و مسکونی به کار گرفته می‌شوند.

 

کاغذ دیواری

قدمت کاغذ دیواری به چین باستان بر می‌گردد که در گذشته دیوارهای قصرها را با آن تزئین می‌کردند. لوئی یازدهم، پادشاه فرانسه نیز در سال 1481 دستور داد تا دیوارهای خانه‌ی اشرافی‌اش را با کاغذ دیواری تزئین کنند. نقاش معروف ژان بوردیچون، روی 50 رول کاغذ با زمینه‌ی آبی نقش فرشته کشید، چرا که شاه لوئی، مرتب از قصری به قصر دیگر سفر می‌کرد.

از آن زمان، کاغذدیواری پیشرفت های بسیاری داشته است، و امروزه برای تمامی ساختمان های تجاری و مسکونی قابل استفاده است. فناوری‌هایی مانند چاپ مسطح، افست، فلکسوگرافی، و گراور، به میزان گسترده ای برای تولید کاغذهای دیواری استاندارد، به کار می‌روند. بر اساس گزارش InfoTrends با عنوان «Profiting from Digital Printing in the Décor Marketplace» در سال 2014 حجم این کاغذها سالانه 52 میلیون متر مربع برآورد شد.

چاپ دیجیتال فرمت عریض، نسل هایی از روشهای ارتباطی گرافیکی نوآورانه را برای مجموعه‌ای از صنایع به ارمغان آورد که وارد بخش کاغذ دیواری شده‌اند. امروزه پیشرفت های انجام شده در جوهرهای چاپ دیجیتال (مانند لاتکس و جوهرهای انعطاف‌پذیر UV) امکان چاپ روی رسانه‌های صنعتی استاندارد را مطابق با قوانین ایمنی و سلامت فراهم کرده‌اند. کاربردهایی مانند کاغذدیواری های غنی از نظر گرافیکی، و دیوارنگاری‌ها، امروزه بسیار متداول شده‌اند و تامین‌کنندگان گوناگونی آنها را عرضه می‌کنند.

 

شیشه

از دیرباز از شیشه‌های تزئینی برای تزئین کلیساها، کاخ‌ها و طیفی از ساختمانهای عمومی و خصوصی استفاده می‌شده است. کاربردهای شیشه، از شیشه‌های رنگین تا شیشه‌های دارای چاپ اسکرین را در بر می‌گیرد و این موارد همگی برای تقویت برندینگ، ترویج حالت هنری یا ایجاد یک تابلوی ساده، به کار می‌روند. به نقل از گزارش «Global Flat Glass Industry Trend, Forecast, and Opportunity Analysis »(به معنی تحلیل فرصت و پیش‌بینی روند صنعت شیشه‌ی مسطح در جهان) متعلق به شرکت Lucintel، انتظار می‌رود بازار شیشه‌ی مسطح تا سال 2019 از 66 میلیارد دلار فراتر رود و برای گسترش خود از چاپ دیجیتال نیز بهره گیرد. با توسعه‌ی پرینت‌هدهای اینکجت که توانایی چاپ جوهر سرامیک را روی شیشه دارند، تعدادی از صنایع از فناوری چاپ دیجیتال برای تولید شیشه‌های تزئینی بادوام استفاده می‌کنند که برای کاربردهای صنعتی و معماری مناسب هستند.

 

چاپ کاربردی

نوع دیگری از چاپ صنعتی، زمانی است که در سطح چاپ شده از جوهر یا ماده‌ای استفاده شود که کاربرد خاصی داشته باشد. برای این کاربردها از وسایل پیزوالکتریک استفاده می‌شود تا امکان استفاده از مواد گوناگونی وجود داشته باشد. این کاربردها عبارتند از: سوئیچ  غشاء، چاپ الکترونیکی، چاپ سه‌بعدی و طیفی از نوآوری‌های جدید در اندازه‌ی ذرات کوچک (مانند ذرات نانو) که به سمت کاربردهای زیست ‌پزشکی یا دارویی در حال گسترش هستند. در این بخش برخی از پیشرفت ها را مورد تاکید قرار خواهیم داد که امکان چاپ سوئیچ غشاء، چاپ الکترونیکی و چاپ سه بعدی را فراهم می‌کنند. اگر چه فناوری‌های جالب دیگری نیز در این عرصه وجود دارند، اما اغلب به فروم‌های صنعتی تخصصی در صنعت علوم زیستی محدود هستند.

 

سوئیچ غشاء

جامعه‌ی آزمایش و مواد آمریکا (ASTM) سوئیچ غشاء را این گونه تعریف می‌کند: «یک سوئیچ لحظه‌ای که در آن حداقل یک اتصال روی یک بستر  انعطاف‌پذیر است یا از یک بستر انعطاف‌پذیر ساخته شده است.» این بسترهای انعطاف‌پذیر معمولا روی PET (پلی اتیلن ترفتالات) چاپ می‌شوند که به عنوان یک حامل پایه استفاده می‌شود و در لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، گیم‌ها، تلفن‌های هوشمند و اسباب‌بازی ها بسیار متداول هستند.

 

فناوری‌های چاپ معمولا در تولید پوشش‌های گرافیکی و نیز برخی از مدارهایی که از جوهرهای رسانا استفاده می‌کنند به کار گرفته می‌شوند. پیشرفتهای انجام شده در فناوری چاپ UV از جمله جوهرهای انعطاف‌پذیر و ترمیم با استفاده از دیود ساطع نور (LED)، طیف کاربردهای سوئیچ غشائی و مواد حامل را گسترش می‌دهند، به گونه‌ای که این طیف، بسترهای انعطاف‌پذیری را نیز شامل می‌شود که می‌توان آنها را با گرما و انرژی کمتر ترمیم کرد. در کاربردهای خاصی که حجم بالاتری دارند، ترمیم با استفاده از فناوری EB (پرتو الکترونی) امکان ترمیم و قرارگیری روی مواد حساس را فراهم می‌کند. در تمامی این موارد، چاپ سفارشی به مدت کوتاه می‌تواند جایگزین فناوری چاپ فلکسوگرافیک یا اسکرین شود.

 

چاپ سه بعدی

صنعت چاپ سه بعدی عرصه‌ای وسیع با فناوری‌ها، کاربردها، مواد، قیمت ها و روش های مختلف است. فناوریهای چاپ سه بعدی فعلی، شامل binder jetting، پردازش دیجیتال نور، ذوب پرتو الکترونیکی، ساخت با رشته‌های گداخته‌ی مواد، material jetting، لمینت رسوبی انتخابی، پخت لیزر انتخابی و استریولیتوگرافی. تمامی این فناوریها مزایا و معایب خود را دارند و احتمال دارد با گذشت زمان، وقتی فروشندگان بیشتری در این فضا نقش ایفا کنند، این فهرست طولانی‌تر شود.

این بازار در راستای سه گروه محصول تعریف شده است: تولیدی، حرفه‌ای و شخصی. کاربردهای متداول چاپگرهای سه بعدی عبارتند از پروتوتایپ‌ها (نمونه‌های اولیه)، قالبها و رنگها، و محصولاتی برای کاربری نهایی. این کاربردها تقریبا در تمامی صنایع برای ایجاد محصولات متنوع، از محصولات تحقیقاتی در اندازه‌ی نانو تا قطعات هواپیما، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بخش با سرعت درحال تکامل و تحول است و به ندرت روزی بدون خبر یک نوآوری جدید برای یک کاربرد جالب دیگر، سپری می‌شود. جذابیت چاپ سه بعدی، ماهیت اعتیادآور آن است. در این عرصه، میزان اتلاف محدود است، زمان ورود محصول به بازار کوتاه‌تر است و طرحهای سفارشی امکانپذیر هستند.

 

چاپ الکترونیکی

یکی از نمونه‌هایی که در آن فناوری دیجیتال جایگزینی برای فعالیت های پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر است، ایجاد قطعات نمایشی OLED (دیود ساطع کننده‌ی نور ارگانیک) است. چاپ نمایش دیجیتال یکی از نوآوری‌های پیشگام است، اما استفاده‌ی دیجیتال از مواد کاربردی از اوایل دهه‌ی 1990 در حال توسعه بود و اکنون می‌توان آن را در کاربردهایی مانند برچسب‌های FRID، منسوجات هوشمند و بسیاری از چاپ های الکترونیکی دیگر مشاهده کرد. لیکن همزمان، فناوری های سنتی چاپ، مانند فلکسوگرافی و فوتولیتوگرافی، هنوز در تولید چاپ الکترونیکی در حجم بالا به کار می‌روند. بدین ترتیب فرصت های متعددی برای رشد در این صنعت برای طیفی از ارایه‌دهندگان خدمات اختصاصی چاپ ایجاد می‌شود.

 

خلاصه‌ی اجرایی

چاپ صنعتی به مدت چندین دهه است که با استفاده از فناوریهای سنتی چاپ انجام می‌شود و ارزش محصول بسیار بیشتر از ارزش مستقیم چاپ به عنوان یک فعالیت مستقل است. اگر چه تخمین زده می‌شود که چاپ می‌تواند حدود 25 تا 30 درصد ارزش را به خود اختصاص دهد، اما این سهم در بخش های مختلف بازار بسیار متفاوت است. رشد در تمامی بخشها تحت تاثیر مصرف مصرف‌کننده و تقاضا برای محصولات بادوام و غیربادوام، در بازارهای بسته‌بندی، منسوجات و مسکن، می‌باشد. بنابراین اصلی‌ترین محرک های رشد یا عدم رشد در این بخش ها، شدیدا به اقتصاد جهانی و الگوهای مصرف مصرف‌کنندگان محلی وابسته‌اند.

 

این مبنای قدرتمند برای بهره‌روی و تقاضا و تمایل رو به رشد برای سفارشی‌سازی انبوه، زمین حاصلخیزی را برای فناوری های نوآورانه‌ی چاپ دیجیتال فراهم می‌کند. چاپ اینکجت، محرکی برجسته برای این تغییر و تحول است. بعد از چندین دهه پیشرفت فناورانه در علم مواد و jetting، ما اکنون شاهد بازگشت فناوری هایی هستیم که امکان استفاده روی موادی مانند بسته‌بندی، سرامیک، پارچه، اشیای سه‌بعدی و قطعات الکترونیکی را فراهم می‌کنند. در نمایشگاه دروپا 2016، که در دوسلدروف آلمان برگزار خواهد شد، مردم از سرتاسر جهان گرد هم خواهند آمد تا نوآوری‌های فناورانه‌ی جدید را در عرصه‌ی چاپ و مواد بررسی و مشاهده نمایند. بسیاری از این موارد قطعا روش های چاپ کاربردی و صنعتی را هدف قرار داده‌اند.

 

منبعMeprinter :

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر