هولوگرام در نبرد با متقلبان
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴
0 نظر
1012 بازدید

هولوگرام در نبرد با متقلبان

.........................................................................

تولید محصولات نوآورانه و پرطرفدار پزشکی بهداشتی، متقلبان را بر آن داشته که آسیتن ها را بالا زده و اقدام به سوء استفاده از محبوبیت برندها نمایند.

 

سازمان بهداشت جهانی ضمن هشدار جدی در این مورد ارزش بازار محصولات تقلبی و غیر استاندارد پزشکی بهداشتی را بیش از ۳۲ میلیارد دلار برآورد می کند. این افراد نه تنها محصول اصلی، بلکه بسته بندی را نیز جعل می کند و به این ترتیب جان هزاران بلکه میلیون ها انسان بیگناه را به خطر می اندازند. شرکت های دارویی حتی در نوع توزیع محصولات خود نیز بسیار حساس هستند و اصلا دوست ندارند که محصولاتشان از کانال های غیرقانونی به دست مصرف کنندگان برسند. از این رو این شرکت ها اقدام به استفاده از بسته بندی محصولاتشان به عنوان یکی از راه های جلوگیری از این نوع تقلب ها نموده اند. از شواهد این گونه به نظر می رسد که هولوگرام در خط مقدم این نبرد قرار دارد.

 

این سربازان در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار توسط شرکت Glaxo و برای محصول zantac مورد استفاده قرار گرفتند و از آن زمان تا به اکنون، تقریبا تمامی شرکت های دارویی پزشکی از این هولوگرام ها بر روی برخی از محصولات خاص در بازارهای خاص سود می برند. نوع استفاده از هولوگرام ها بسیار متنوع است و انواع گوناگونی ازآنها دربازار یافت می شوند. این برچسب ها معمولا در کان هایی نصب می شوند که کاملا قابل رویت باشند ولی نوع طراحی آنها به گونه ای است که تقریبا غیرقابل جعل باشند برچسب های هولوگرام اما تنها وسیله دفاعی صاحبان برندهای معتبر نیستند و در اغلب موارد ، از وسایل امنیتی دیگر نیز سود می برند. در برخی موارد و با در نظر گرفتن بازار هدف، برخی محصولات با استفاده از فویل های هولوگرام درا عرضه می شوند. از جمله چنین محصولاتی می توان به خمیردندان colgate Palmolive اشاره داشت. استفاده از چنین روش هایی نیازمند هزینه بالاتر است. پس هر محصولی را نمی توان با استفاده از این فویل های گران قیمت عرضه کرد. این خمیردندان که یکی از گران قیمت ترین ها در نوع خود می باشد، colgate را بر آن داشت تا با تقبل هزینه بیشتر، جلوه بصری محصول را تا حد اعلاء افزایش داده و چشم بیننده را مجاب کند که درحال نظاره محصولی با کلاس تولید متفاوت می باشد. برای تولید این بسته بندی، colgate از شرکت API holographic خواست تا پیشنهاد خود را ارائه کند که این شرکت نیز holofoil را پیشنهاد داد.

 

API معتقد بود که این محصول تاب مقاومت در برابر خطوط تولید پرسرعت را نیز داراست. آنچه بیش از همه هولوگرام ها را نزد برندها محبوب ساخته, بازه گسترده امکاناتی است که آنها تحت پوشش خود قرار میدهند. از جمله این امکانات می توان به حساست به اشعه ماوراء بنفش UV , قابلیت نوشتن متن های بسیار ریز Micro text , توانایی چاپ چندین عکس بر روی یکدیگر برای تضمین بیشتر کار, اشاره کرد.

 

یکی دیگر از جاذبه های برچسب های هولوگرام, قابلیت پیگیری و ردیابی محصول است. امروزه یکی از نگرانی های اصلی تولید کنندگان محصولات پزشکی بهداشتی , این است که یک محصول در کجا و در چه زمانی اهمیت پیدا می کند که یک مرجع قانونی مایل باشد بداند منشاء و منبع توزیع یک محصول, در کجا قرار دارد. هم اکنون در ایالات متحده, استفاده از هولوگرام درجهت حفظ بیشتر حقوق مشتریان و جلوگیری از فروش محصولات تقلبی, الزامی شده و این برنامه تحت عنوان meditag در مالزی نیست در حال انجام است.

 

در چنین طرح گسترده و وسیعی, تمامی اطلاعات انواع داروها, اعم از جدید یا قدیمی, بایستی به صورت کد, بر روی برچسب های هولوگرام دار حک شده و بر روی محصول نصب شود. این فرایند توسط یک مرکز کنترل شده و همچنین افرادی در جهت کنترل صحت این برچسب ها نیز آموزش داده خواهند شد. از زمان شروع این طرح, تعداد موارد تقلبی شناسایی شده, به سرعت رو به افزایش است. چنین اقدامی دارای پیامدهای مثبت روانی برای جامعه خواهد بود چرا که اعتماد مصرف کنندگان را بیش از پیش افزایش می دهد. و آحاد جامعه از سلامت داروهای مصرفی, اطمینان خواهند داشت.

 

هولوگرام دارای وظیفه مشخصی است. حتی ممکن است که برچسب هولوگرام اصل باشد در حالی که بسته بندی تقلبی است. اینجاست که هنر هولوگرام مشخص شده و دست جاعلین و متقلبان قهار را رو می کند. در مواقعی جعل بسته بندی که کاملا منطبق با اصل باشد ممکن است ولی جعل هولوگرام اصل, غیر ممکن است.

 

به عنوان مثال, نوعی داروی ضد تب مالاریا با مارک تجاری Artesunate , در کشورهای شرقی و جنوب شرقی آسیا بسیار پرمصرف است ولی گزارشات حاکی از این حقیقت تلخ می باشند که بیشتر از نیمی از Artesunate های فروش رفته در این مناطق تقلبی هستند. هر چند که هولوگرام مورد استفاده توسط شرکت سازنده طی سالیان متمادی بدون تغییر باقی مانده اند و از لحاظ گرافیکی نیز نسبتا ساده اند. اما بازهم هولوگرام های جعلی کاملا از اصل قابل تشخیص اند. مشکل به هیچ وجه به شرکت سازنده و نوع هولوگرام مورد استفاده آن باز نمی گردد. بلکه مشکل این است که در اغلب مناطقی که Artesunate به فروش می رود, مردم از سطح سواد پایین برخوردارند و یا قوانین فروش دارو بسیار سهل انگارانه اند تا جایی که دارو در سطح خیابان و یا در فروشگاه های غیر تخصصی عرضه می شود. مردم فقط با نگاهی به هولوگرام اقدام به خرید دارو می کنند با این تصور که وجود هولوگرام, تضمین غیرتقلبی بودن محصول است.

 

مثال Artesunate را می توان یک نمونه کلاسیک از هولوگرام های نه چندان مناسب دانست. چرا که این هولوگرام سالیان متمادی است که دستخوش هیچ تغییر نشده و این کار را برای متقلبان تسهیل نموده است. علاوه بر آن, مدیریت ضعیف شرک تولید کننده بر توزیع و عرضه محصول هم مزید بر علت است.

 

در مقابل این مثال ضعیف, مثال های جالبی از عملکرد هولوگرام در به دام انداختن متقلبین یافت می شود که همگی دلایلی متقن بر کارا بودن هولوگرام ها می باشند. تمامی اهل فن متفق القول بر این عقیده اند که هولوگرام بهترین و سریع ترین راه تشخیص محصولات اصیل از غیر اصیل می باشند. البته نکته مهم تر این است که چرا بایستی به حرف افراد غیر آموزش دیده تضمین کننده خرید ما باشند؟ اگر سیستم تولید, توزیع و نظارت به صورت یکپارچه بر تمامی امور احاطه داشته باشد, آنگاه محصولات تقلبی به هیچ وجه راهی به درون کانال های فروش قانونی نخواهند یافت. درچنین شرایطی که البته بسیار ایده آل گرایانه است , خیال مصرف کننده از لحاظ راحت است و اعتبار محصولات نیز در شرایط بالاتری حفظ می شود.

 

منبع : aftabir.com

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر