افزایش سهم تجارت کالا و خدمات واسط، حاصل نگرش نوین بین المللی به مقوله تولید است
دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
0 نظر
1263 بازدید

افزایش سهم تجارت کالا و خدمات واسط، حاصل نگرش نوین بین المللی به مقوله تولید است

................................................................................................................................................................................................................................................

علی فرهمندی/دبیرانجمن واردکنندگان کاغذومقوا:

کالا و خدمات واسطه ای به کالاها و خدماتی گفته می شود که به عنوان ورودی در فرایند تولید یک محصول و در جهت تکمیل ساخت و یا عرضه آن در نظر گرفته می شوند.

 

آمار و اطلاعات مطالعه شده در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) بیانگر سهم 56 درصدی کالا های واسطه ­ای در  زمینه تجارت کالا و سهم 73 درصدی خدمات واسطه ای در زمینه تجارت بر مبنای خدمات است.

 

افزایش سهم تجارت کالا و خدمات واسط، حاصل نگرش نوین بین المللی به مقوله تولید است. بخش پذیر کردن محصول به اجزا قابل تولید بصورت مجزا و در کشورها و یا حوزه های جغرافیایی متفاوت جهت استفاده بهینه از ظرفیت های زیست محیطی ،بومی ،نیروی کار، انرژی و سایر فاکتورهای موثر بر تولید و در نهایت مونتاژ محصول نهایی در کارخانه هدف، این امکان را فراهم می آورد تا شرکت ها و تولیدکنندگان مختلف با تمرکز برروی فعالیت های تخصصی بتوانند حداکثر کارایی را در هر بخش از محصول ارایه نمایند.

 

رشد عمودی زنجیره های تولید، برون سپاری، سرمایه گذاری و تولید در کشورهای دیگر، همگی در راستای کاهش هزینه و افزایش توان رقابت پذیری است اما در جهتی دیگر مسبب رشد تجارت کالاهای واسطه­ ای است.

 

در ساختار تولید بصورت یکپارچه،  فاصله جغرافیایی با تامین کنندگان، امنیت تامین، زمان بندی و برنامه ریزی مناسب و بهینه تامین و موجودی کالا اهمیتی بسیار و حیاتی دارد. هرگونه تاخیر در فرایند تامین در این روش می تواند علاوه بر تحمیل هزینه های ناخواسته، روند تولید کارخانه را به کلی متوقف نماید.

 

در روش نوین تولید با بهره مندی از کالا و خدمات واسطه ای، علاوه بر ایجاد امکان انتخاب و افزایش توان چانه زنی جهت رسیدن به نقطه بهینه هزینه ای، ریسک و مخاطرات ناشی از دیرکرد و اختلال در روند تامین مواد اولیه را می توان به حداقل رساند.

 

امروزه کشورهای صنعتی و پیشرفته اقتصادی دنیا حدود 70% از روند تولید محصولات خود را با واردات کالا و خدمات واسطه­ ای اداره می نمایند. این مقوله علاوه بر کمک شایان و قابل توجه به اقتصاد کشورهای مذکور، سبب رشد اقتصادی شرکای تجاری و کشورهای تامین کننده نیز می گردد. مثال های فراوانی در این خصوص در آسیای جنوب شرقی، اروپای شرقی و آمریکای جنوبی می توان یافت.

 

امروزه اقتصاد بین المللی کماکان متاثر از سونامی اقتصادی دهه گذشته است، آثار رکود اقتصادی پیشین پس از عبور نسبی از اقتصادهای تراز اول دنیا همچون آمریکا، آلمان و ژاپن امروزه هرچند با قدرت تخریب کمتر اما در حال نمایان شدن در اقتصاد کشورهایی چون اروپای مرکزی، کانادا، استرالیا، کره جنوبی و حتی چین است.

 

با در نظر گرفتن نرخ بیکاری، میزان بدهی دولت و نرخ جذب سرمایه گذاری خارجی و برآورد هزینه های اشتغال زایی، و در کنار آن آمار و ارقام مطروح در برنامه ششم توسعه، مقتضی است در روند تعریف برنامه و سیاست های اقتصادی با پرهیز از شعار زدگی و نگرش تک بعدی به تولید و کشاورزی، با برنامه ریزی صحیح از واردات کالاها و خدمات واسطه ­ای بهره مند شد.

 

واردات هوشمند و صحیح با تمرکز بر روی کیفیت و قیمت تمام شده کالاهای واسطه ­ای در قیاس با تولیدات داخلی علاوه بر افزایش بازدهی و کارایی تولیدات و محصولات نهایی میتواند کلید ورود و حضور پر رنگ تر در بازارهای بین المللی در بسیاری از زمینه های صنعتی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی باشد.

 

اصرار به تولید کالاهای واسطه ای  ولو با کیفیت غیرقابل قبول و غیر رقابتی، ضمن تحمیل هزینه های مختلف به مصرف کنندگان داخلی و کاهش توان فنی و رقابتی کالاهای صادراتی، سبب از میان رفتن سرمایه های کشور، افزایش نارضایتی از محصولات ایرانی و بعضا بدنامی تجاری در عرصه بین الملل می گردد.

 

عدم توفیق واقعی و حقیقی صادر کنندگان میوه به دلیل کیفیت پایین بسته ­بندی کارتن های صادراتی، ضعف فاکتورهای فنی بسته­ بندی کالا جهت انبارش و نگهدرای در سردخانه، عدم توجه به توان و اهمیت بالقوه چاپ بر روی بسته بندی کالاها به عنوان یک رسانه، خام فروشی بسیاری از محصولات کشاورزی همچون خرما و زعفران و مثال های فراوانی از این دست همگی کم و بیش ناشی از عدم برنامه ریزی صحیح در بهره گیری از کالای واسطه­ ای با کیفیت میباشد.

 

البته بدیهی است پارامترهای دیگری نظیر ضعف نسبی سطح دانش و آگاهی در صنعت  چاپ و بسته بندی، فاصله معنی دار کاربری ماشین آلات با سطح استاندارد، نبود توجه کافی به فاکتورهای محیطی تاثیر گزار در کیفیت چاپ و بسته بندی (نظیر درجه حرارت، میزان رطوبت محیط، سختی آب، PH، جذب آب و...) ومسایل دیگر همگی میتواند سبب آسیب پذیرتر شدن محصولات صادراتی و کاهش ضریب نفوذ کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی و حتی داخلی گردد.

 

متاسفانه درسال های اخیر با ایجاد محدودیت های وارداتی در خصوص انواع کاغذ و مقوا از طریق افزایش حقوق ورودی کالا، عدم تخصیص ارز و نگرش تک بعدی به مقوله تولید با هدف کمک و حمایت از تولید کننده داخلی، ضمن تحمیل هزینه به مصرف­کنندگان باعث کاهش توان رقابتی بخش  صادرات به لحاظ فنی، کیفی و قیمتی در عرصه بین الملل نیز شده است.

 

امروزه تاثیر اقتصاد باز و منافع آن به راحتی در اقتصادهای پیشتاز دنیا محسوس میباشد، ایجاد موانع و سیاست های محدویت زا نه تنها در دراز مدت نمیتواند ضامن افزایش سطح کیفی تولیدات داخلی باشد، بلکه آسیب های جدی و بعضا جبران ناپذیری را به هویت کالای ایرانی در عرصه بین الملل وارد می نماید. نتیجه نگرش محدویت زا چیزی جز تحمیل هزینه های اضافی بر پیکره تولید و اقتصاد نیست.

 

درک و برداشت ناصحیح از روند جهانی شدن و اقتصاد باز سبب گشته تا واردات کالاهای واسطه­ای به عنوان یک تهدید برای تولید­ کنندگان داخلی و همچنین عامل افزاینده ضریب بیکاری و کاهش  اشتغال زایی ارزیابی گردد. حال آنکه با کمی تامل و تعمق و برنامه ریزی صحیح حرکت در این روند نه تنها باعث افزایش نرخ رشد اقتصادی میگردد بلکه به جهت افزایش صادرات غیر نفتی  و افزایش تمایل مصرف کنندگان و ایجاد فضای رقابتی ضمن کمک به رشد کیفی محصولات داخلی و توسعه مشتریان منتج به کاهش نرخ بیکاری نیز می گردد.

 

با توجه به آمار گمرکات و بررسی متوسط ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در قیاس با متوسط ارزش کالاهای وارداتی، تفاوت به خوبی نمایانگر ضرورت توجه به پرهیز از خام فروشی وفله فروشی در صادرات میباشد. بسته بندی مناسب و اصلاح الگو و نگرش صادرکنندگان دو پارامتر اصلی قابل توجه در ایجاد توازن و تعادل در امر صادرات کالاهای غیر نفتی میباشد.

 

نیاز کشور به کاغذهای با کیفیت در زمینه کارتن سازی (عمداتا کرافت لاینر)، انواع مقوای بهداشتی و مورد مصرف در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی، (FBB,SBS) با توجه به ضریب مصرف بالفعل و بالقوه آن و همچنین سطح کمی و کیفی تولیدات داخل در سایر محصولات مورد مصرف در صنایع چاپ و بسته بندی همچون مقوای پشت طوسی، نیازمند نگرش هوشمندانه و همه جانبه ای  در تدوین استانداردها، تعرفه ها چه در مقوله شرح و چه در مقوله حقوق ورودی است.

 

منبع: ایپینا

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر