وضعیت بسته بندی در ایران
یکشنبه ۱۴ دى ۱۳۹۳
0 نظر
235 بازدید

35 درصد از فروش جهانی مواد غذایی در سطح خرده فروشی ها به غذاهای بستهبندی شده اختصاص دارد .
به گزارش ایانا، دبیر کانون انجمنهای صنایع غذایی با بیان این که امروزه در فرآیند بازاریابی ابزارهای متعددی به کار گرفته می شود، افزود: یکی از این ابزارهای مهمصنعت بسته بندی است، زیرا بسته بندی به دلیل ویژگیهایی که دارد، در هر صنعتدیگری که وارد می شود آن صنعت را متحول می کند.
ابوالحسن خلیلی با اشاره به تاثیر صنعت بسته بندی در صنایع غذایی گفت: بسته بندی، پایداری مواد غذایی راافزایش می دهد و کاهش درجه فسادپذیری را به همراه دارد. همچنین حمل و نقل را تسهیل می کند و ابزاری برای بازاریابی است.
این کارشناس صنایع غذایی ادامه داد: صنعت بسته بندی اشتغالزایی به همراه دارد و در نهایت بسته بندیمطلوب می تواند، کشش درآمدی و قیمت را برای محصول ایجاد کند و به این ترتیب با ارزآوری بیشتر، ارزش افزودهبالاتری را برای محصول به همراه خواهد داشت.
خلیلی به جشنواره طراحی بسته بندی با رویکرد صادرات اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده بازار صنایع غذاییجهان با گرافیک و طراحی گره خورده است. این رویکرد در ایران کم سابقه و برای خریداران ناشناخته است، اما نمی توانیم آن را برای همیشه از حوزه تولید حذف کنیم.
وی افزود: گرافیستها و تولیدکنندگان مواد غذایی در کشور ما کمترین شناخت و تعامل را با یکدیگر دارند به همین دلیل است که بسته بندی کالاهای ایرانی هنوز تا رسیدن به تجارب حرفه ای راه درازی در پیش دارد.
دبیر کانون انجمنهای صنایع غذایی با دعوت از گرافیستها و طراحان برای همکاری با تولیدکنندگان از آنان خواست نخستین تجربه های عملی خود را در این جشنواره به نمایش بگذارند.
خلیلی همچنین به تجربه های جهانی در این زمینه اشاره کرد و افزود: در سال 2002 در حدود چهار تریلیون دلار تجارتمواد غذایی در جهان انجام شده است که 80 درصد از این تجارت یعنی رقمی حدود 2/3 تریلیون دلار به مواد غذاییفرآینده شده اختصاص داشته است و از آن جایی که مواد غذایی فرآیند شده باید با بسته بندی مطلوبی عرضه شوند، به همین دلیل بسته بندی و به دنبال آن گرافیک و طراحی بخشی از فرآیند تجارت محصولات غذایی است.
او تصریح کرد: مصرف مواد غذایی بسته بندی شده ارتباط مستقیمی با سطح درآمد کشورها دارد.
این کارشناس به وضعیت صنعت بسته بندی در ایران نیز اشاره کرد و گفت: بی شک تحولاتی که در ساختار صنایع غذایی کشور اتفاق افتاده است، بی ارتباط با تحولات جهانی نیست و تقریبا در هر فصل با محصولات جدیدی روبه رو هستیم که بسته بندی های شیک و مناسب جزو الزامات آنها شده است و مصرف کنندگان با بسته بندیهای جدید آشنا می شوند. بسته بندی بیش از آن که یک کار تجاری باشد، کاری در حوزه هنر است، از این رو تنها هنرمندان و تولیدکنندگان با ارائه ظرفیتهای خودشان می توانند محصولات را در قالب شکل و اندازه و با رنگها و طرحهای مناسب دراختیار مشتری قرار دهند.
دبیر کانون انجمنهای صنایع غذایی تصریح کرد: اگر تجارت خارجی کشور را آنالیز کنیم، مشاهده می کنیم بخش عمده آنچه از آن به عنوان 500 میلیون دلار صادرات صنایع غذایی یاد می کنیم، مواد خام و فرآوری نشده است که می توان از آن به عنوان فروش ثروت ملی با یک ارزش افزوده پایین یاد کرد. اما اگر بتوانیم صادرات را به محصولات غذایی بستهبندی شده متکی کنیم، در آن صورت بی شک ارزش افزوده ای که از کنار صادرات مواد غذایی فرآیند شده نصیب کشور می شود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که امروز به عنوان صادرات مواد غذایی به دست می آوریم.
این کارشناس صنایع غذایی با اشاره به اصل مشتری مداری در بازار محصولات غذایی گفت: باید صادرات بر اساس طرحها و رنگهای مورد قبول بازارهای صادراتی باشد. در مرحله بعد هم می توان با توجه به کیفیت محصولات فرهنگ خود را صادر کنیم.

 منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر