يك ايده ناب در يك بسته بندي خوب
دوشنبه ۲۲ دى ۱۳۹۳
0 نظر
211 بازدید

گرافيك در ميان عامه مردم معادل تبليغات به كار برده مي شود. حال آن‌كه تبليغات يكي از كاربردهاي اين هنر است. در برخورد با هنر گرافيك با: دو شاخه اصلي

     ۱) گرافيك هنري 
     ۲) طراحي گرافيك

هر كدام از اين دو به زيرشاخه هاي متعددي قابل تقسيم بندي هستند و با اين‌حال نمي توان آن دو را جدا از يكديگر مورد بررسي قرار داد. در گرافيك هنري وجه زيبايي شناختي و در كل هنري بودن اثر بر ديگر عناصر برتري دارد.
در مقابل، طراحي گرافيك در كنارتوجه به عناصر زيبايي شناختي، وجه كاربردي هنر گرافيك را هدف خلق اثر قرار مي دهد و لذا آن را گرافيك كاربردي نيز مي نامند. برخلاف گرافيك هنري‌كه در آن مخاطب براي ديدن اثر به گالري ها و نمايشگاه ها مي رود، در گرافيك كاربردي، اين خود هنر گرافيك است كه به ميان جامعه مي رود و مستقيماً در معرض نگاه افراد قرار مي گيرد. تبليغات بخشي از هنر گرافيك كاربردي است كه در پوسترها، تبليغات تلويزيوني، تبليغات شهري و... نمود بيشتري يافته است.

از ديگر زيرشاخه هاي هنر گرافيك كاربردي، طراحي بسته بندي است كه در وجه تبليغاتي نيز مي تواند مورد بررسي قرار گيرد. طراحي بسته بندي، هنر، علم و تكنولوژي را هم‌زمان با هم به خدمت مي گيرد تا اثري قابل طرح در برابر ديدگان انتقادي مردم داشته باشد.
مي توان هنر طراحي بسته بندي را از حساس ترين زيرشاخه هاي گرافيك كاربردي دانست چرا كه رضايت مصرف كننده و توليدكننده بايد در كنار اصول علمي طراحي مورد توجه هنرمند طراح قرار گيرد. هنر طراحي بسته بندي در زندگي روزمره انسانها رخنه كرده است.

از بسته بندي پودرهاي ماشين لباسشويي گرفته تا بسته بندي هاي مواد خوراكي، آرايشي و پوشاك حضور سليقه طراح گرافيك در زندگي ما احساس مي شود. در طراحي بسته بندي يك كالا توجه به نكاتي چند ضرورت دارد. محافظت و عدم لطمه ديدن كالا، نخستين نكته اي است كه در طراحي بسته بندي بايد مورد توجه قرار گيرد. در بسياري موارد طراح علاوه بر آشنايي با تكنيك هاي هنري و شناخت روانشناسي رنگ بايد از علم خواص مواد محافظتي كه در ساخت بسته بندي ها به كار مي روند نيز مطلع باشد.

بسته بندي يك كالا بايد به گونه اي باشد كه مخاطب را از محتويات داخل آن باخبر سازد. لذا طراح گرافيست مي‌بايست در كنار دقت به ميزان قرارگيري كالا در مجاورت حرارت، سرما و غيره، امكان ديد كالا را براي خريدار فراهم سازد. انتخاب رنگ از اركان اصلي طراحي بسته بندي است. هر جنس و كالا، رنگ خاص خود را مي طلبد و طراح مي بايست با دانش و اطلاع رنگ را انتخاب نمايد. طراحي بسته بندي يكي از مهم‌ترين زيرشاخه هاي هنر تبليغات است و نقش ارزنده اي را در جريان اقتصادي جوامع بازي مي كند. صادرات كالاها بيش از آن‌كه به كيفيت محصول وابسته باشد در گرو طراحي خوب بسته بندي و رضايت خريدار است.

در طراحي بسته بندي بخش ديگري از هنر گرافيك نيز به مدد طراح مي آيد و آن لوگوهاي تجاري و بين المللي است. براساس استانداردهاي جهاني نشانه هاي ثابتي براي هشدار و جلب توجه مصرف كننده به ثبت رسيده اند كه طراح بنا به جنس كالا آنها را در بسته بندي به كار مي‌گيرد.
امروزه از مهم‌ترين فاكتورهاي فروش و موفقيت در بازار تجاري توجه به هنر بسته بندي است. اهميت اين شاخه از هنر گرافيك تا آنجا است كه در برخي از كشورها كه توليدكننده نيستند، تنها يك طراحي خوب بسته بندي براي كالايي وارداتي، نام آن كشور را در زمره توليدكنندگان آن كالا و در نهايت صادرات آن قرار مي دهد. اين به معناي آن است كه جهان امروز تنها تشنه توليد كالا نيست بلكه اين توليد هنر است كه چرخه هاي اقتصادي را به حركت در مي‌آورد.
هنر بسته بندي قدمتي به درازاي عمر نسل بشر دارد. از زماني که انسان غارنشين باقيمانده گوشت شکار را براي نگهداري در زماني طولاني تر در برگ هاي درختان مي پيچيد، بسته بندي متولد شد.

بسته بندي چراغ قرمزي است در برابر توقف عابران جلوي ويترين خرده فروشي ها و به حق آن را به عنوان فروشنده خاموش مي شناسند. بسته بندي چهره کالاست چون مشتري از طريق بسته بندي محصول را شناسايي مي کند. بسته بندي پيام توليدکننده را به خريدار مي رساند و بين آنها ارتباط برقرار نموده و اطلاع رساني مي کند. بسته‌بندي به محصول شخصيت مي دهد و محافظت ازکالا را به عهده دارد.
تعدادي از تئوريسين هاي بازاريابي از بسته بندي به عنوان پنجمين متغير قابل کنترل در بازار (در کنار محصول، قيمت، مکان و ترفيع) ياد مي کنند.امروزه بسته بندي به عنوان يک صنعت در دنيا معرفي و مطرح شده است و زير مجموعه‌هاي مختلفي در اين صنعت تعريف مي‌شود. در بعضي موارد، پس از مصرف محتواي اصلي، بسته‌بندي کاربرد مجدد پيدا مي کند. و يا اين پس از مصرف دور ريخته مي شود.

شرکت‌ها و دولت‌ها براي افزايش توان رقابتي خود در بازارهاي داخلي وخارجي از بسته‌بندي سود مي برند. 
گفتني است، نبايد هزينه بسته بندي آن‌قدر زياد باشد که بهاي فروش کالا را نسبت به کالاهاي مشابه غيرقابل رقابت کند. بلکه بايد طوري طراحي شود که دسترسي به کالا راحت بوده و به راحتي نيز قابل حمل باشد، به خود کالا لطمه نزند و مطابق با استانداردها، مقررات بازار و کشور هدف باشد. هم‌چنين مواد مصرفي بايد قابل بازيافت باشند، و به محيط زيست لطمه نزنند. بسته بندي بايد با شرايط آب و هوايي کشور مورد نظر همگون و هماهنگ باشد. فرهنگ و سليقه و عادات خريداران در کشور هدف در نظر گرفته شود و با ساختار بازار خرده فروشي سازگاري داشته و سطح درآمد و قدرت خريد مشتريان را مدنظر قرار دهد.

به طورکلي در بسته بندي محصولات دو جنبه عمده کاربردي بودن و جذابيت بايد مورد توجه قرارگيرد. هدف اصلي از تهيه بسته، حفظ و نگهداري خواص محصولات و دسترسي راحت به محتويات داخل بسته است. به علاوه هريک از عوامل توزيع و مصرف نيز از بسته بندي انتظاراتي دارند. براي مثال خرده فروشان، به يک بسته بندي نياز دارند که به راحتي در معرض ديد و نمايش خريداران قرارگيرد و يا در اندازه هاي متفاوت عرضه شود و با قدرت خريد مشتريان گوناگون متناسب باشد. مصرف کنندگان نيز نوعي از بسته بندي را مي پسندند که به راحتي قابل حمل باشد و به راحتي به محتويات آن دسترسي پيداکنند.

در يک جمع بندي کلي مي توان خصوصيات يک بسته بندي خوب را به شرح ذيل برشمرد:

1. در محل فروش و عرضه چشم‌گير باشد. در ميان انبوه محصولات نظر خريدار را جلب کرده و آن را به نمادي ماندگار تبديل کند
2. به مشتري اين اطمينان را بدهد که نيازهاي او را برآورده مي کند. (رسيدن به اين هدف مستلزم شناخت دقيق نيازهاي مخاطبان است)
3. در ميان محصولات ديگر به سرعت و به سهولت قابل تشخيص باشد
4. تصاوير و رنگ ها گوياي کيفيت و خواص محصول داخل بسته باشد
5. نوشته ها حاوي اطلاعات کافي و لازم از مشخصات محصول باشند
6. عنوان ها و مطالب مهم در محلي از بسته بندي قرار بگيرند که به سرعت و در اولين نگاه ديده و خوانده شوند
7. انتخاب تصاوير، رنگ ها، نوشته ها، شعارها و نمادها کاملاً آگاهانه و با توجه به هدف بازاريابي انجام شوند
8. از سلامتي و ارزش غذائي بالا اطمينان ايجاد نمايد
9. چنان جذاب باشد تا خريدار تمايل به نگهداري و استفاده مجدد از بسته بندي را داشته باشد (البته در صورتي که براي بسته بندي کاربردي ديگري پس از اولين مصرف طراحي شده باشد)

منبع :   فناوری و توسعه صنعت بسته بندی    http://www.persiapack.ir 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر