مدیر پخش کتاب «گسترش»: «ای‌بوک» یعنی مخاطب کنار ناشر نه مقابل او/ توزیع کتاب ناعادلانه است
سه شنبه ۲۳ دى ۱۳۹۳
0 نظر
217 بازدید

رضا یوسفی،‌ رئیس پخش کتاب «گسترش»، درباره دلایل تفاوت‌ میزان دسترسی دانشجویان تهرانی و شهرستانی به کتاب دانشگاهی اظهار کرد:‌ در تهران برخی کتابفروشان به‌صورت تخصصی به فروش کتاب‌های دانشگاهی مشغولند، اما در استان‌ها به‌ویژه در شهر‌ستان‌های دورافتاده کتاب‌فروشی وجود ندارد یا در حاشیه فروش کتاب به خدماتی مانند فروش لوازم‌التحریر و کپی مشغولند. 

خیابان انقلاب یک مکان تخصصی توزیع کتاب دانشگاهی است 
وی با اشاره به تمرکز ناشران دانشگاهی در پایتخت افزود: دسترسی سخت دانشجویان به کتاب به تمرکز ناشران دانشگاهی در پایتخت مرتبط است. خیابان انقلاب در تهران به‌عنوان یک مکان تخصصی توزیع کتاب دانشگاهی معروف است، در حالی‌که کتابفروشان در شهر‌های کوچک به کار فروش کتاب‌هایی مانند طالع‌بینی مشغولند. به عبارتی دیگر کتابفروشان شهرستانی بیشتر به بازار کتاب‌های عمومی و آثاری که بهتر فروش می‌رود، توجه می‌کنند.
این فعال حوزه نشر گفت: بی‌توجهی کتابفروش شهرستانی نسبت به عرضه کتاب‌‌های دانشگاهی یا بی‌توجهی ناشران به پوشش شهرستان‌ها، دلیل عمده توزیع ناعادلانه کتاب دانشگاهی در کشور است. 

دانشجوی شهرستانی کمتر اینترنتی کتاب می‌خرد
یوسفی درباره موضوع توزیع بن‌کارت‌های الکترونیکی از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی توضیح داد:‌ 70 درصد درخواست دریافت بن الکترونیکی و در عین حال کمترین خرید کتاب از شهرستان‌ها است، اما بیشترین خرید در تهران صورت می‌گیرد و عمده دلیل آن نیز دسترسی نداشتن دانشجوی شهرستانی به کتاب است. برای یک دانشجوی غیرتهرانی به صرفه نیست، برای تهیه کتاب‌های یک ترم تحصیلی به پایتخت سفر کند.

وی درباره راهکار‌های رفع تبعیض در توزیع کتاب دانشگاهی گفت: یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت توزیع کتاب‌های دانشگاهی، ایجاد پایگاه‌های اینترنتی فروش از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی بود، پایگاهی که فعالیت خود را بعد از نمایشگاه آغاز کرد. دانشجوی شهرستانی بابت هر یک کیلو وزن کتاب، مبلغ یک‌هزار و 200 تومان و دانشجوی تهرانی مبلغ یک‌هزار تومان هزینه پرداخت می‌کند. بنابراین‌ می‌توان نتیجه گرفت که مشکل توزیع به‌طور قطع در کشور وجود دارد. اگر خرید دانشجو به پنج‌ کیلو برسد به ازای هر یک کیلو 400 تومان می‌پردازد. 

کپی رایت، مانع از تولید ایبوک در کشور
وی درباره مقایسه نظام توزیع کتاب در ایران و کشور‌های پیشرفته اظهار کرد: ناشران مطرح بین‌المللی به تولید کتاب‌های «ای‌بوک» روی‌ آورده‌‌اند. فعالیتی که ناشران ایرانی به دلیل مشکلات کی‌رایت نمی‌توانند به آن بپردازند.

 

مدیر مرکز پخش کتاب «گسترش» گفت:‌ در حالی‌که ‌ده‌ها کتاب در همه حوزه‌ها در فضای مجازی قابل دانلود است، در کشور‌های پیشرفته ناشر با وجود رواج «ای‌بوک‌»‌ها مخاطب را به ناشر نزدیک کرده‌‌اند. به عبارتی دیگر مخاطب با پرداخت هزینه، کتاب را به‌صورت صوتی یا نوشتاری در اختیار می‌گیرد. مخاطب در کنار ناشر است، نه مقابل وی، بنابراین هیچ ضرری متوجه ناشر نیست.

 

منبع خبر: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر